Předevčírem jsem měl na sobě modré džíny a šedé tričko. Včera jsem měl na sobě modré džíny a šedé tričko. Dnes mám na sobě modré džíny a šedé tričko.
Naskočila vám po přečtení prvního odstavce v hlavě myšlenka typu „ten člověk je pěkné prase“ nebo „on asi nemá na nové oblečení“ ? Sociální percepce (to, jak vnímáme ostatní) často podléhá předsudkům, stereotypům a naučeným schématům. Dochází ke zkreslení a naše domněnka nemusí odpovídat realitě. Muž, který se obléká výše uvedeným způsobem, klidně může být finančně zajištěný a čistotný člověk. A pravděpodobně také minimalista.
Každé rozhodování nás unavuje
30 různobarevných triček, 20 druhů košil a 15 modelů kalhot v šatníku z vás samo o sobě lepšího ani úspěšnějšího člověka neudělá. Pochopily to i některé slavné osobnosti. Například zakladatel společnosti Apple Steve Jobs se proslavil nejen svými revolučními nápady, ale také tím, že nosil stále dokola stejné oblečení – černý rolák, džíny a tenisky. Politiku jednoduchého šatníku zavedl i zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg – jeho oblíbenými kousky jsou prosté šedé tričko a černá mikina. Oba dva mají pro své počínání přesvědčivý argument – nemusí každé ráno plýtvat energií na rozhodování o nedůležitých věcech.
Studie naznačují, že průměrný člověk denně vybírá z 35 tisíc možností. Předpokládejme, že většina lidí tráví sedm hodin denně spaním, kdy žádná rozhodnutí nedělají. Na zbytek dne pak připadá zhruba 2000 rozhodnutí za hodinu nebo jedno rozhodnutí každé dvě sekundy. Naše vůle ale není nevyčerpatelný zdroj. Při vypětí se unaví a podobně jako sval potřebuje oddech a regeneraci. Únava z rozhodování (decision fatigue) způsobuje, že čím víc se blíží večer, tím větší máme tendenci dělat horší rozhodnutí.
Když každé ráno nerozhodně postáváte před svým šatníkem a přemýšlíte, co si dnes vezmete na sebe, váš zdroj se rychleji vyčerpá a nebudete mít mentální sílu na další klíčová životní nebo pracovní rozhodnutí. Když ale nosíte stejné oblečení každý den, šetříte čas a energii. Menší počet rozhodnutí týkajících se oblečení znamená méně stresu každé ráno. Nebudete-li nakupovat podle módních trendů a vyberete-li si kvalitní, praktické, nadčasové a antibakteriální kousky, nemusíte prát tak často a prádlo vydrží déle jako nové. Časté praní zatěžuje životní prostředí, není proto důvod házet svetr po jednom nošení do pračky, pokud nesmrdí nebo není zašpiněný.
Pořád si myslíte, že minimalistický šatník je záležitostí pouze neupravených bohémů, volnomyšlenkářů a podivínů?
Můj minimalistický šatník
Mám deset stejných párů ponožek. Černá barva je univerzální a hodí se pro každou příležitost. Když se jedna ponožka roztrhá, nemusím vyhazovat celý pár. Tou druhou můžu nahradit libovolnou další roztrhanou ponožku.
Nechte vyniknout vnitřní krásu
Kdybych si při každém výběru oblečení pokládal otázku, co si o tom pomyslí druzí, nebyl bych autentický. Snažil bych se zalíbit ostatním a popíral bych sám sebe. Pravda je taková, že většinu lidí vůbec nezajímá, co mám právě na sobě. Proto si vystačím s několika kousky. Vlastním jen takové oblečení, které mám rád a cítím se v něm dobře. Nebojím se být jedinečný. Nebojím se vyčnívat. A nosit stejné oblečení každý den.
Zítra budu mít na sobě modré džíny a šedé tričko.
Zdroje:
Becker, Joshua. 7 Reasons I Wear The Same Thing Every Day [online]. Dostupné z: www.becomingminimalist.com
Krockow, Eva. How Many Decisions Do We Make Each Day [online]. Dostupné z: www.psychologytoday.com
Jones, Emma. 8 Celebrities Who Wear the Same Thing Every Day [online]. Dostupné z: www.liveabout.com
Melichár, Jozef. Únava z rozhodování [online]. Dostupné z: www.psychologie.cz
Chcete si zjednodušit život? Zkuste Výlety do přítomnosti.