Jsou téměř všude. Uzurpují si naši pozornost, když se procházíme ulicemi města. Vábí nás k dalšímu nákupu, když na internetu hledáme informace. Ohlušují nás, když se zaposloucháme do písničky v rádiu nebo se necháme pohltit pořadem v televizi. Vnucují se, když spustíme mobilní aplikaci, která neumožňuje připlatit si za no-ads upgrade. Reklamy překrucují realitu a vytváří nerealistická očekávání. Dá se jejich vlivu ubránit?
Jak reklama působí na člověka
V roce 2019 proběhl marketingový průzkum, jak Češi vnímají reklamu. Výsledky nejsou ani trochu překvapující – 78 % lidí si myslí, že je manipulativní a podporuje nadbytečný konzum. Jsme přesycení reklamou nejen na internetu a sociálních sítích, ale i tou venkovní v historických centrech měst. A není pochyb o tom, že má vliv na naše chování – 36 % dotázaných přiznalo, že na základě reklamy udělali nákup.
Pokud nebydlíte na samotě uprostřed lesa a neživíte se lovem zvěře a sběrem bylin, je prakticky nemožné se reklamám úplně vyhnout. Ještě víc než my Češi musí psychologickému nátlaku prodejců odolávat Američané – odborníci na digitální marketing odhadují, že většina americké populace je vystavena čtyřem až deseti tisícům reklamám denně. Takové bombardování mozku vizuálně či sluchově přitažlivými podněty nemůže zůstat bez následků. A nejde jen o to, že si koupíte věc, kterou nepotřebujete – negativní dopady reklamy jsou mnohem ničivější.
Jak reklama souvisí s vnímáním sebe sama
Cílem reklamy je prodat to, po čem není dostatečně vysoká poptávka. Marketingoví specialisté se proto snaží ze všech sil, aby takovou poptávku uměle vytvořili. To znamená, že ve vás musí probudit touhu vlastnit určitý produkt či službu. Musí ve vaší mysli nastartovat chtíč – pocit, že bez jejich dokonalého výrobku nemůžete žít. Aby tohoto cíle dosáhli, často se uchylují k praktikám, které jsou záludné, manipulativní nebo dokonce nebezpečné. Působí na naše podvědomí a sugestivně nás přesvědčují o naší méněcennosti a neúplnosti. Nejsme dost dobří (krásní, šťastní, přitažliví, …), dokud si nepořídíme jejich produkt. Reklamy nám opakovaně diktují, jak máme žít a jaké máme mít názory. Útočí na nízké pudy, skrytě podrývají naši sebehodnotu a negativně ovlivňují to, jak vnímáme sami sebe.
Dokonalost, kterou vidíte v reklamách, je pouhá iluze. Čím dřív tuto iluzi prokouknete, tím dřív se od ní můžete osvobodit.
Psychické manipulaci se můžeme bránit
Ne všechny reklamy jsou zlé. Propagovat projekt, jehož záměry jsou ušlechtilé a kde hlavním cílem není jen přemístit obsah vaší peněženky do bezedných kapes akcionářů, není nic špatného. Reklamu, která respektuje zásady etiky a morálky a nemanipuluje s potřebami zákazníka, můžeme v rozumné míře akceptovat. Je třeba oddělit zrno od plev. Je třeba číst mezi řádky, odhalit skutečný motiv reklamního sdělení. Když prohlédnete falešné sliby a pochopíte, jak se značka ve vás snaží vzbudit nespokojenost, tím méně budete podléhat.
Takže až uvidíte reklamu, nejdřív si udělejte vlastní názor. A teprve potom se rozhodněte.
4 tipy, jak omezit vliv reklam na naše rozhodování
- Nakupujte v menších lokálních obchodech, na trzích nebo přímo u zdroje. Na těchto místech číhá méně pokušení než v obřích nákupních centrech. Používejte nákupní seznamy a držte se jich.
- Zablokujte si reklamy v telefonu i v počítači. Pomocí chytrých aplikací a rozšíření do prohlížečů můžete jednoduše odfiltrovat většinu otravných bannerů a textů. Vyzkoušejte třeba AdGuard (já používám placenou verzi na mobilu i v počítači a za poslední rok mě uchránila před 61 930 reklamami), AdBlock nebo prohlížeč Brave.
- Zrušte odběr e-mailových zpravodajů, které místo hodnotného obsahu servírují jen samé reklamy.
- Choďte víc do přírody. Ulevíte nejen mozku, ale i očím. V lese nenajdete žádné blikající obrazovky, billboardy ani reklamní vitríny.
Zdroje:
Vozková, Kristýna. Výzkum: Češi a reklama 2019 [online]. Dostupné z: www.focus-age.cz
Marshall, Ron. How Many Ads Do You See in One Day [online]. Dostupné z: www.redcrowmarketing.com
Becker, Joshua. Advertising is Making You Unhappy [online]. Dostupné z: www.becomingminimalist.com
Chcete si zjednodušit život? Zkuste Výlety do přítomnosti.